8e dag tot en met de laatste dag op het mooie Sri Lanka.

24 februari 2020 - Ella, Sri Lanka

• Zo.16 Febr. Om 6 uur wakker en waaaauw wat een mooie zonsopgang, Rian en ik waren vroeg uit de veren om de zonsopgang te bewonderen, je zag wat wolken in de bergen hangen, en de zon kwam langzaam in een rode gloed boven de bergen uit.  10 Uur op weg naar de Little Adams Rock, hier 2 uur gewandeld, Toon van de Hurk is nog een heel stuk verder gelopen, wij lekker ondertussen zitten genieten van het mooie uitzicht.  Je kon er ook met een soort van kabelbaan gaan, ik was de enige die dit wel wilde doen, even getwijfeld omdat ik het niet fijn vond dat hun dan met z'n drieën moeten wachten. Maar ze zeiden vooruit gewoon doen, dus.............daar ging ik , als ik het nu niet zou doen, doe ik het nooit meer, dacht ik.  Helemaal ingetuigd naar boven, na wat instructies en........... daar ging ik, waaaaaaaaaaaauw wat een heerlijk gevoel was dit, lekker even door de lucht vliegen als een vogel in een wondermooi landschap.  Het gevoel was , om van een lange glijbaan te gaan.  Daarna werd ik met een jeep terug naar het pad gebracht, waar ze op mij stonden te wachten, alweer een bijzondere ervaring erbij. Onderweg terug zat een man op de grond, ik dacht met een autoband maar dit bleek een slang te zijn, hij pakte zijn fluit en warempel daar kwam een cobra achtige slang  omhoog.
  • Rond 12 uur naar Ella, daar wat geshopt en lekker gegeten. Ella was niet zo groot maar wel heel levendig, overal restaurants en winkeltjes en vele backpackers. Om 15.00 uur naar een uitzichtpunt waar je de Nine Arch Bridge kon zien, waar we gister overheen zijn gegaanmet de beroemde mooie treinreis.  Hier wat gedronken en een half uur gewacht tot er een trein aankwam. Je kon het zo mooi van bovenaf zien, vele mensen zaten op de brug en liepen over de rails totdat de trein er was. 16.00 uur terug in Hotel, we wilde even wat tijd voor ons zelf, lekker wat lezen, schrijven, puzzelen of een klein dutje. Om half 8 bracht Sunny ons naar Ella om daar wat te gaan eten. Het was heel druk in Ella,  bij sommige restaurantjes stonden de mensen te wachten voor een plaatsje, wat verderop vonden wij een plekje waar het  niet zo druk was. Na het eten met de tuk tuk terug naar het restaurant voor 1,50 euro p.p. wat een ritje was dit weer, ze sjeezen zoooooo hard.

Ma. 17 febr, vertrokken we om 9.45 uur naar Merissa het programma voor vandaag was weer vol geboekt, de 1ste fotoshop was bij de waterval deze lag 5 km. verderop.   Onderweg  zagen we heel goed de berg waar we gister waren geweest.  Later de 2e stop bij een echtpaar die in kleine hutjes woonde potten boetseerde en  bakte op de ouderwetse  manier. 10.45 uur de 3e stop bij de Buduruwagala Tempel, hier liep een gids met ons mee, hij vertelde dat deze uit gehakte beelden uit een granieten rots 2500 jaar oud waren.  De gehele rots leek op een olifant. De Boedha in het midden was 17 mtr. hoog.   Deze was nu de grootste van de wereld, voorheen was er een in Pakistan een van 22 mtr. maar deze was in 2001 vernietigd.  Nog 2 kleine stopjes bij mooie natuur en daarna bij een Bakery weer wat geluncht.  Dat wordt afkicken als we thuis zijn , want als laatste trakteerde we onszelf iedere keer  op een lekker stukje gebak.    Eenmaal in Yala reden we langs een riviertje waar vele mensen zichzelf aan het wassen waren en vrouwen ook de was deden.   We reden op een gegeven moment weer een smal straatje in, en dachten waar brengt hij ons nu weer naar toe , aan de linkerkant was een groot meer. Het was een stuk van de bewoonde wereld af, maar het loonde want het was een prachtig hotel van net 1 jaar oud , met hele grote kamers en een groot terras.  Het lag er heel heel mooi, er liep een houten steiger richting het meer, daar stond een bord bij dat je uit moest kijken voor de krokodillen, brrrrr gauw weg hier. Daarbij was er ook een mooi zwembad.  14.15 uur stond onze jeep weer klaar en vertrokken we naar het nationale Yalapark.   Onderweg zag je aan de huisjes dat je hier ook vaak olifanten aan kunnen komen wandelen.  De huisjes waren allemaal omheind met een muur of op zijn minst met prikkeldraad en een houten poortje.  Eenmaal in het park was het weer file rijden met de jeeps en reden weer kris kras door het park, we hadden een pittig chauffeurtje, op een gegeven moment kreeg hij een telefoontje dat er een luipaard gesignaleerd was, nou zeg hij zette er een spurt in, hij haalde in no time 8 jeeps in, eenmaal op de plek was het een drukte van jewelste van jeeps, we zagen op een gegeven moment de staart en de poten en een stukje buik heel langzaam een luipaard sluipen.  Verder zagen veel pauwen, wilde zwijnen, herten, buffels en vogels en een paar olifanten, jammer maar geen zwarte beer, maar niettemin wel konijntjes en 1 kip 😲.  Om 18.45 uur  weer terug in het mooie Hotel Tara Watergate ,waar we ook weer lekker hebben gegeten.   Na een goede nacht moesten we weer afscheid nemen van deze mooie locatie.

Di.18 febr. Onze laatste hele dag op het mooie Sri Lanka, we reden om het meer heen, het was een mooi stukje natuur, op een gegeven moment waren weer ergens waar nog meer vleermuizen in de bomen hingen dan  in Kandy. Daarna volgde we de weg richting Marissa.  We reden over een stuk autoweg leek het wel, maar hier mochten de tuk tuks ook rijden, bizar en gevaarlijk.   Nog een stop bij de Bleu Hole in Kuddawelle , het was jammer want dat de golven kwamen van de verkeerde kant, dus geen hoog opspattende de golven. Daarna vervolgde we onze weg, het werd steeds drukker op de weg, de school was weer uit en dan zag je al de schoolgaande meisjes in kraakhelder witte jurkjes, op straat en in overvolle bussen, hier zelfs hingen ze aan de deur en zo zag je ook tuk tukjes waar ze met achten in zaten.   Om 14.45 uur In Mantana, hier waren 2 Hollanse gebouwen, 1 ervan was een markt waar mensen  spullen konden ruilen , het ander was een Court,  beide gebouwen waren met de zelfde stenen en daken gebouwd. 15.20 uur waren we bij het Paradise Beach hotel, we hadden hoge verwachtingen van dit hotel, maar dit was wel een tegenvaller, na alle supermooie en goede hotels die we hadden gehad was dit de minste, het enige pluspunt het was er wel schoon, dus voor deze laatste nacht vonden we het oké.  Het had ook een zwembad en  het lag direct aan zee.  We waren alle 4 gaar en wilde liever relaxen, maar Rian en ik wilde nog  nog graag even het palmuitzicht zien, Sunny vond dan ook dat we er dan met de zonsndergang moesten zijn, Dus wij met zijn tweeën om 5 uur weer op pad met Sunny. ☺  Eerst naar een rots waar ook weer een beeld uitgehouwen was, het zou very old zijn , 800 jaar voor Christus . We reden langs een heel lang strand waar volop gesurft werd, vooral door backpackers, wat verderop was een vismarkt .  In de zee lag een eilandje met een mooi huis,  waar je alleen kon komen als het vloed was, De eigenaar een Engelsman had een hotel in Kandy, vertelde Sunny.   Daarna naar het mooie Palm Beach, dit was een heuvel een stuk in de zee met hele hoge dunne palmbomen, de zon ging onder en dit gaf zo'n mooi effect.   In een woord weer PRACHTIG .  Het was er wel best druk, maar zeker de moeite waard. In het hotel gegeten in het donker met kaarslichtjes aan en met onze voetjes in het zand al luisterend naar de golven. De finale van het Hurkjes spel was ......31 - 24 voor ons.  Dit was onze laatste avond.

Wo. 19 febr. onze laatste dag  😥 9.45 uur weer op pad, onze vlucht was 19.25 uur, dus Sunný had nog wat in petto. We gingen als eerste naar de paalvissers, dit was wel leuk om te zien, met z'n drieën stonden ze klaar en klommen het paaltje op dat in de zee stond daar zaten ze dan, hoog boven de zee met hun hengeltje . Toon v.d. H  ging er ook boven opzitten voor een foto shoot.  Toen we wilde gaan zagen we vissers die ploblemen hadden om een boot het strand op je te krijgen, dus schoten Sunny en de 2 Tonen te hulp.  Ik ging een stukje in de zee staan om een foto te maken , maar oeps daar kwam opeens een golf en werd mijn broek tot aan mij  bovenbenen nat, Gelukkig was het een dunne broek dus deze was gauw droog.          11.00  Uur hadden we nog een stop bij het Zeeschildpadden Hospital.   Hier zaten schildpadden  die vast hadden gezeten in een vissernet of  gewond waren geraakt door moterbootje waarbij ze soms 1 poot  verloren hadden .  Ze werden hier goed verzorgd totdat de meesten weer vrij gelaten konden worden in de zee .  Deze werden vaak door vissers gebracht, eentje was 25 jaar oud en had iets aan de longen waardoor hij niet meer onder water kon zwemmen.   Als de schilpad zijn eieren snachts op het strand had gelegd in het zand ,haalde ze deze weer weg om ze in het strandzand bij het Hospital in te graven, zodat ze daar uitgebroed konden worden , anders konden ze opgegeten worden door de vele loslopende honden.  De eieren leken veel op het kippenei maar deze hadden geen harde schil maar waren zacht. Je zag in het zand op een afgezet stukje strand allemaal bordjes staan met een datum erop . Bijna iedere dag werden er babyschilpadjes geboren , zo dus ook vandaag,  we mochten 4 babyschildpatjes de zee in laten 🐢🐢🐢🐢  de intree was 1000 roepias en voor 500 meer mocht je een babyschildpadje vrijlaten in de zee.   Dit was zo geweldig mooi om te zien , we liepen het lange strand op om bij de branding  het schildpadje voorzichtig vrij te laten, heel snel trippelde ze richting de zee totdat ze werd mee genomen door een golf, wat was dit gaaf om mee te maken, zooooo schattig.

Daarna werd het tijd voor Galle,  het was inmiddels bijna 12 uur, Galle is een oud Nederlandse fort, Sunny reed ons met het busje door Galle en liet ons de belangrijkste plekken zien, daarna zijn we zelf nog wat door Galle gewandeld en wat gegeten.

Om 13.30 uur richting Airport , hier waren we om 3 uur, we reden over  een mooie tolweg waar het niet druk was.

• Na afscheid genomen te hebben van Sunny gingen we weer het traject in van controles, wel 3x een bagagecheck, we hadden nog tijd genoeg  want we vlogen pas om 19.25 uur.  Eerst 4 uur vliegen naar Muscat in Oman en na 1 uur verder naar Daman in Saoedi Arabië. Na weer 1 uur  vliegen om te tanken , we konden toen in het vliegtuig blijven zitten,  het vliegtuig  zat helemaal vol. Nu nog 6 uur vliegen en toen waren weer op bekend terrein en zat onze supermooie vakantie erop, wat hebben we vele mooie dingen mogen zien. HELEMAAL TOPPIE.  Met dank aan Sunny en D.S tours.
  • Op schiphol troffen we Margareth en Jan , die kwamen van Australië,  waar ze Ruud hebben bezocht. Nog even wat gedronken samen en toen op weg naar huis.