Kandy. 4e tot en met de 7e dag van de rondreis door Sri Lanka.

16 februari 2020 - Kandy, Sri Lanka

Vanochtend stonden we om half 10 weer klaar voor vertrek, vandaag gingen naar de Botanical tuin van Kandy, maar eerst nog even naar een mooi uitzichtspunt over het meer van Kandy.  Toen we daar aankwamen waren we de enige, al gauw stopte er een paar busjes en daar kwamen wel 14 van die kleine kindjes van 4 a' 5 jaar uit, met hun leraressen , allemaal op blote voetjes.    We vroegen of we een foto mochten nemen, en al snel werden er over en weer foto's van elkaar gemaakt. Zoooo schattig, gelukkig had ik nog wat snoepjes die ik uit kon delen, je had die snoetjes moeten zien.

Half 11 waren we bij de Botanische tuin, Sunny vroeg of wij het goed vonden als hij met ons mee zou gaan, of dat we op eigen gelegenheid wilde gaan, we vonden het natuurlijk oké als hij met ons mee ging.   Dit was maar goed, het gebied was    60 hectaren groot, hij wist er zoveel van te vertellen, als wij dit alleen hadden gedaan, hadden we er maar wat rond gelopen en wat foto's gemaakt, het was zo mooi aangelegd allemaal. Zo had je er een gedeelte waar beroemde mensen zoals Koning Albert en  Gagarin de eerste astronaut die naar de maan is geweest en Gandi en nog vele meer die er allemaal een boom hadden geplant, er stond ook bij in welk jaar deze was geplant. Dit gebeurde nu nog steeds , jammer Alexander en Máxima stonden er niet bij.   Verder stonden er bomen bij van honderden jaren oud, deze tuin behoorde wel bij de top 3  van  een de mooiste Botanische tuinen die wij gezien hebben.   Tot  14.00 uur hier rond gewandeld,  Sunny had vele foto's van ons vieren gemaakt, hij zei dan kom, kom,  teek picture. We hebben veel moeten lachen, hij kon zo grappig vertellen.  Toen zijn we weer naar een Bakery gereden en daar hadden we weer lekker kunnen eten, nog even wat geshopt en om 16.20 uur weer verder.

We gingen ook nog naar een show van de traditionele dans van Sri Lanka, dit was opnieuw weer "waauw".    Als we iets moois zagen, zeiden wij of Sunny " waaaaaaaauw of waauw,  waauw ,waauw.   De dansgroep bestond uit ongeveer 15 pers. er waren 5 trommelaars, zij trommelde met beide zijde van hun handen , 8 meisjes in mooie gekleurde kleding danste, verder had je nog andere dansers die steeds in groepjes ieder een speciaal optreden lieten zien.  Ineens zat Sunny naast me en zei weer, " kom, kom", wij erachteraan en liepen het podium op, meerdere mensen deden dit, toen kwamen er voor het podium 2 mannen aan, die een soort brancard bij zich droegen met brandende hete kolen , het waren vuurspuwers, zij liepen over de hete kolen heen met hun blote voeten, we hadden vanaf het podium hierop een goed zicht.

• Om 18.15 uur stonden we weer buiten, Sunny wees naar boven en daar zagen we wel honderden vleermuizen in de takken van de bomen hangen.  Zo was er weer een eind gekomen aan een superdag.   Morgen gaan we naar  'N Eliya, dat zou ongeveer 2 uur rijden zijn.

Vrijdag 14 Febr. De zon stond weer hoog aan de hemel.   Nadat we weer besproken hadden wat we allemaal gaan doen vertrokken we om 10 uur .  Onderweg kregen we via Sunny , Joke aan de telefoon de zus van Toon, zij waren afgelopen nacht aangekomen en gingen met Theo en Maria dezelfde tour maken door Sri Lanka als wij, zij ( 2 Theo's, Joke en Maria )  hadden Anthonio als chauffeur , de zoon van onze Sunny.  Na 20 min. door het krioelende verkeer gereden te hebben waren we in Udawatta forest een natuurgebied waar we een dikke 2 uur rond gewandeld hebben, er zouden veel apen zijn, maar deze hebben we niet gezien, als in het begin een paar. Wat we wel zagen was een Liaan van zo'n 200 mtr. je zag deze overal doorheen slingeren, hij moet heel oud geweest zijn. Verder had je er weer een mooi uitzicht over Kandy.  Na de lunch reden we richting  'N Eliya, natuurlijk op verschillende momenten een fotostop gemaakt , we reden door een heel mooi gebied met theeplantage's  deze konden wel meer dan 700 jaar oud zijn. Een Schot heeft deze rond het jaar 130 ontdekt.  Tegen 17.00 uur waren we bij een theefabriek, er stond al een mooie dame klaar met de naam Camale, zij vertelde hoe de hele procedure verliep, zodat wij daarna van een lekkere kop thee konden genieten. 1 Plantje kon 40 jaar mee, er werkte 135 mensen op het land en 30 in het fabriek. Er waren 18 fabrieken in deze omgeving. Het was een interessante rondleiding.  Daarna nog wat foto's gemaakt tussen de theeplanten met een rieten mand op de rug, en mochten we ook wat thee plukken.   Tegen zessen bij de Ramboda waterfall waar we in het Hotel Waterfall verbleven.   We zagen 2 van de 7 watervallen, 1 ervan dicht bij het hotel, deze hoorde we op onze kamers. Het hotel was tegen een berghelling gebouwd en in plaats dat de lift naar boven ging, ging je hier naar beneden. De kamers waren helemaal Toppie, het hotel had 60 kamers, het was er wel heel druk, dat waren we niet gewend, veel bustoeristen. 😕  Zo ook met het eten, het restaurant zat bijna vol, en er was live muziek.   'S morgens zagen we pas hoe mooi de omgeving was, weer opnieuw was het waaaaaaauw. Sunny vroeg of alles oké was, hij zei dan " you happie, Sunny also happie". Intussen noem ik hem Sunny Sunshine.

• Zaterdag 15 febr. We reden naar het stadje N'Eliya,  in dit stadje zag je de Engelse invloeden van vroeger heel duidelijk, je zag het aan de gebouwen je had er een mooie golfbaan en een paarden renbaan. Er was ook nog een mooi oud postkantoor,  hier kon je ansichtkaarten kopen en deze op de oude manier versturen, dit hadden we ook maar gedaan. Hierna naar het treinstation voor de............een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein had een half uur vertraging, om half 2 vertrok de oude trein, gelukkig hadden we een oude , want in een nieuwe zou het minder leuk zijn had ik gelezen. We hadden gereserveerd in de 1e klas, dus hadden we goede plaatsen.   En inderdaad, de ruim 3 uur durende treinreis was zeker de moeite waard,  hij schommelde door een mooie omgeving met verre uitzichten, theeplantage's en tunnels. Je kon ook uit de open deur hangen en zo mooie foto's maken van de trein in een bocht, zo kwamen we ook over de Nine Arch Bridge, hier stonden vele mensen te fotograveren.  Om 5 uur eindigde onze mooie treinreis, Sunny stond al op het perron te zwaaien. Daarna nog gekeken hoe de trein weer vertrok, je zag de trein helemaal een rondje maken en verdween onder ons de tunnel in. Om half 6 waren we in Hotel  Panorama in Ella voor 2 nachten, dit hotel had wederom een spectaculair mooi uitzicht. Zo kwam er weer een eind aan een mooie dag .

1. Ine Aarts:
    WAAAÄAAAÄAAÄAÄAAOW

🌍✈🌎☉🌏😍
  2. Mary van Deursen:
    Echt genieten Marleen!!
  3. Annie van Seggelen:
    16 februari 2020
    Geweldig, geniet er maar lekker van. Groetjes.
  4. Anny:
    16 februari 2020
    Jeetje marleen en toon ik wil ook
  5. Joke:
    17 februari 2020
    Wij zijn ook volop aan het genieten. Onze Anthonyo is omgedoopt tot Anton. Geweldige kerel. Vandaag hebben wij de berg beklommen die jullie ook gedaan hebben. Dus dat was berg(je) nummer twee. Veel spectaculairder als de andere. Anton was met ons meegegaan. Vanmiddag de tuk, boot, huifkar en farmerkeuken gedaan. Gaan nu eten. Morgen vertrekken we naar Kandy. Jullie nog fijne dagen!,,
  6. Ans:
    18 februari 2020
    Dit vergeet je nooit meer. Toppie.