Sri Lanka tour, de eerste 3 dagen.

12 februari 2020 - Sigiriya, Sri Lanka

Zondag 9 Febr. Na een goede vlucht om half 6 weer terug in Negombo, en zo begonnen wij maandag aan onze rondreis in Sri Lanka.

Als eerste reden we naar de 3 km. verderop gelegen vismarkt.  Hier kwamen de vele vissersboten het strand op gevaren met hun visvangst, deze werden in vaten met zout gegooid, of op grote doeken gelegd om te drogen. Daar lagen van kleine sardientjes tot aan wat middelgrote tonijn met grote getalen op de doeken.   Je zag ook vrouwen de vissen de kop af snijden en de ingewanden verwijderen, " iekie bakkie" .    Daarbij was een grote markt waar ook kreeften en dikke grote tonijnen e.d. verkocht werden, voor mij was die markt helemaal niets, want ik wordt ter plaatse misselijk, en moet er gauw wegwezen  want anders moet ik overgeven dus heb ik verderop gewacht tot hun terug kwamen.  Het was wel mooi om dit allemaal te zien.

We moesten vandaag 160 km. rijden naar Sigirya , naar het mooie Hotel Nice Place, het was best druk op de weg,  het verkeer was heel chaotisch,  veel getoeter,  er waren veel tuk-tukjes,  en deze reden best langzaam ,  dat wil dus ook zeggen dat er veel ingehaald  moet worden en  daar gebruiken ze het middelste gedeelte van de weg voor . We hadden voor 1 dag een andere chauffeur

Toen we onze spullen op de mooie kamers hadden gedropt , gingen we naar de Pidurangala Cave ,deze rots is ruim 300 mtr.  hoog . De meest bekende rots ervoor de Lion Rock, daar was de intree 25 euro, had vroeger een groot paleis op gestaan, daar zag je alleen nog de lage ruïne nog van.  De intree  van Pidurangala Cave was maar 2,50.   Later hoorde we dat het er heel heel druk was, en dat de mensen voordat ze de trap op konden, in een lange lange rij stonden te wachten. Onze chauffeur ging met ons mee naar boven. We hadden voor 1 dag een andere chauffeur, onderweg zijn we gaan lunchen bij zijn vrouw die kleine lunch/koffie zaakje runde,   morgen komt vader Sunny  voor de rest van onze tour.

Gelukkig hadden wij , voor ons gevoel een goede keuze gemaakt, maar toen wisten we nog niet hoe de klim was op deze rots, de traptrede's waren niet van gelijke hoogte en schots en scheef dus oppassen waar we onze voeten neerzetten.   Halverwege zag je een liggende Boedha in de rots, de klim daarna was nog een hele klauter, en geen traptredes meer.

Eenmaal boven werden we beloond met een schitterend uitzicht,  zo kon je ook de Lion Rock mooi zien liggen.  We zijn er ruim 1 uur gebleven om de zonsondergang te kunnen zien.   Geweldig mooi was dit, toen moest natuurlijk iedereen tegelijk weer in filevorm naar beneden en snel .................want in no time werd het donker, het laatste stuk moesten we wat bijlichten met onze telefoon.   In het hotel gauw gedoucht en gaan eten, er stond een buffet klaar voor ons, dus er zat altijd wel iets tussen wat we lusten.  Alweer een mooie dag voorbij.

Dinsdag 11 febr. Om 8 uur kwam Sunny onze  chauffeur tijdens het ontbijt bij ons zitten, en bespraken we hoe de plannen van vandaag er uit zouden zien, hij vertelde de mogelijkheden en wij besliste uiteindelijk waar we naar toe wilde  We vertrokken om 9.15 uur , als eerste reden we rustig door een smal onverhard weggetje met een stromend  riviertje ernaast, verschillende keren gestopt om mooie vogels te kunnen spotten, zoals het blauwe ijsvogeltje, een vliegende pauw, roofvogel de slangenarend , javaanse maraboe en lagunes.  Toen we uit het weggetje kwamen moesten we met Sunny meekomen, kom kom zei hij, wij mee de weg over en daar stonden 2 mannen met een soort krokodil, het was familie van de krokodil, ik denk dat het een grote varaan was van wel 2 en halve mtr .Een man had wat vis aan een stokje en zo konden ze hem in toom houden.  We moesten wel uitkijken voor zijn staart.

Tegen de middag  waren we bij Polonnaruwa, dit is de 2e hoofdstad van het toenmalige Ceylon, Anuradhapura was de eerste Hoofdstad tot het jaar 1000, toen deze helemaal verwoest was heeft de koning deze laten zetten, zo rond het jaar  1100.   Het was een heel groot terrein van ik weet niet hoeveel hectare, in ieder geval te groot om te lopen,  je kon er ook fietsen huren maar daar het was te bloedje heet voor.  Sunny bracht ons van het een naar het ander, het waren veelal ruïne's, en bij de tempel ruïne's moest je je schoenen uit doen , je moest dan wel snel lopen want het werd  very hot onder je voeten , dit wisten  we,  daarom hadden we sokken mee genomen, maar deze lagen in de auto, oh oh vergeten.......... 😯🙄     Rond 2 uur gingen we het terrein weer af en gingen we bij een Bakery lekker wat eten.

Daarna gingen we verder, op naar een Safari om olifanten te spotten.  Er waren 3 meren waar de olifanten tussen 5 en 6 uur meestal wat gingen drinken, Sunny had al gebeld om te vragen waar ze gespot zouden zijn. Wij met zijn vieren in 1 safariauto op avontuur.  Sunny ging ook mee, en ging bij de chauffeur zitten.  We waren niet de enige , vele vele jeeps zagen we onderweg en daar gingen we,  hobbel de bobbel de bobbel.   Wat een belevenis was dit zeg, we zagen er al gauw 2.  Na wat rond gereden te hebben zagen we er 3 met een baby olifantje van ongeveer een half jaar.  GEWELDIG , wat was dat mooi. Het  chauffeurtje zei oké  we gaan verder, en een stukje verderop zagen we er meer en meer, tot op een gegeven moment dat ik er zeker 11  om ons heen telde.  Waaaaaaauw wat was dit gaaf zeg.  We hoorde ook iedere keer het getetter van een olifant, hij vertelde ons dat dat een jong olifantje was, die zijn moeder kwijt was. We hadden al zoveel moois gezien en dachten dat dat het zou zijn, maar nee , wat we nu zagen was helemaal Toppie en ongelooflijk, het was een hele olifantenfamilie met een heel jong babyolifantje van een paar maanden oud, we zagen dat hij af en toe dronk bij zijn moeder.  Wat was dit fantastisch mooi om te zien.  We hebben er enorm van genoten. ( Een olifant draagt 22 mnd. meisjes gaan na 5 jaar de kudde verlaten ) .  We reden met een voldaan gevoel terug, en eenmaal op de plek van waar we gestart waren en daar zagen we nog een olifant aankomen, we moesten stil zijn en in de jeep blijven. Hij  liep op een jonge boom af en ging met zijn slurf om het boompje heen en worstelde ermee totdat hij knakte en brak.  SPANNEND  😟 . Toen liep hij rustig weer weg. Dit gebeurde op een paar meter afstand. Voordat hij verdween keek hij nog eens om of dat hij zeggen wou " hebben jullie dat gezien " . Dat we dit ook nog meemaakte, we zeiden al , dat was nog even de kers op de taart.  Wat was dit weer een enorme mooie dag, en wat hebben we veel gezien.

• Woensdag 12 febr. Vandaag vertrokken we naar Kandy tegen 12 uur kwamen er wat wolken en heeft het bijna 4 uur wat geregend, als eerste reden we weer door een wondermooi weggetje door de natuur  en tussen de mooie rijstvelden.  In Dambulla was een grote groentenmarkt , deze was voor grootverkoop aan ziekenhuizen en restaurants en zo. Wat een bedrijvigheid was het daar, zo zag je er hele grote trossen bananen, wel 5 verschillende soorten , zoals de gewone , suiker en kook bananen . Zo ook vele vele aparte groenten waarvan wij , van het bestaan niet af wisten. Daarna gingen we naar een grote zittende gouden Boedha, de rotstempel Dambulla,  hier alleen wat fotos gemaakt, we hadden de keuze om daar naar binnen te gaan maar we vonden het wel genoeg.  Om 11 uur reden we weer richting Kandy.    Als eerste kwamen we door een teakhout aera,  daarna door de spicy aera. Hier aten we ook onze lunch voor 2,50 euro p.p. wel wat spicy, 😄     We bezochten ook nog een vrouw met haar 2 zonen die ons lieten zien wat je allemaal van een kokosnoot kon maken, zoals de kokosmelk, kokosolie, en van het binnenste maakte ze zelfs touw, van de kokosnoot zelf maakte een heel lepelset en kommetjes en zo nog wat dingen, heel intersante was dit.   Om 2 uur waren we weer bij een kleinere  rotstempel, hier weer op onze blote voeten moeten lopen maar nu door de plassen, het druppelde nog een klein beetje, er waren een paar kleurrijke liggende Boedha' s met ook een mooi beschilderd plafond.  We zouden hierna ook nog naar een grote Hindoe tempel gaan, maar deze was gesloten en het was te druk om te stoppen voor wat foto's te maken.   Om 4 uur bij ons volge de Hotel, we dachten , waar brengt hij ons nu naar toe, we reden door een lang smal weggetje , hij stopte opeens op een parkeerplaatsje maar we zagen niets wat op een hotel moest lijken.  We moesten links een paar trappetje naar beneden en daar kwamen we bijna uit bij de 350 km lange rivier de Mahaweli ,de langste van Sri Lanka.  Langs de oever lagen de kamers verdeeld, allen met een mooi uitzicht en terrasje  richting de rivier,  "surprise " het was verrassend mooi , zoals het  hotel daar gebouwd was.

1. Daan Vlemmix:
    13 februari 2020
    geweldig wat jullie allemaal zien
    dit is weer een reis om nooit te vergeten
    genieten jullie er maar lekker van
  2. Ine Aarts:
    14 februari 2020
    In een woord geweldig!!!!🙌
  3. Joke:
    15 februari 2020
    Hé hé, eerste berichtje. Leuk dat we kunnen lezen wat wij kunnen verwachten van onze reis.
    Wij gaan morgen naar de olifanten. Heel benieuwd 🐘🐘🐘
  4. Harm:
    16 februari 2020
    Veel plezier met jullie reis!

Groet, Harm & Debbie
  5. Mary van Deursen:
    16 februari 2020
    Wat een avontuur!! Super dat jullie dat meemaken.