3 dagen Kuala Lumper

11 februari 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Dinsdag 7 februari
Na een goede nachtvllucht kwamen we om 18.00 uur in het supermooi groot hotel aan.

• Na ruim 1 uur gingen we op pad naar de Petronas Towers van 452 mtr hoog, gebouwd in 1998 en tot 2003 het hoogste gebouw van de wereld.

Onderaan de Towers bij een mooi groot verlicht waterorgel wat gegeten.
De tijd vloog voorbij en om half 12 waŕen weer terug in hotel.
Woensdag 8 februari.
Om half 12 weer op weg naar de torens, via een mooi park met een openbaar zwembad, om ze bij daglicht te zien.
Nog even een poging gedaan om tickets te bemachtigen, want via internet was dit niet gelukt.
Ze laten er maar een paar honderd mensen per dag in.
Jammer we waren te laat, je zou dan smorgens om 8 uur daar moeten zijn, om dan voor die dag kaartjes te kunnen kopen.
Een voordeel, mensen boven de 61 jaar kregen korting. Ha ha.
Daarna, na nog even door de mooie mall gelopen te hebben, namen we de taxi naar China Town.
Dit kostte geen drol, 25 ringgit ( 5,20 euro )
Daar wat rondgesnuffeld en wat afgedingt, we kochten spullen voor de helft van de vraagprijs.
Na wat zoeken kwamen we bij de mooie indische tempel uit van 1873, waar we over gelezen hadden, deze was heel kleurrijk, er schuin tegenover was een chenese tempel, jammer deze was gesloten.
Nog wat door de Central Market van 1877 gelopen, toen weer de taxi naar de Kuala Lumpur tower genomen, deze stond op een heuvel.
We werden er hartelijk ontvangen door een mooi Maleisisch meisje, die ons begeleide naar waar je de tickets kon kopen en daarna naar de lift.
Deze toren is 421 mtr. hoog. Luuk de vriend van ons nichtje is hier pas nog met de parachute vanaf gesprongen, dit is een jaarlijks evenement, wat we ook op filmpjes konden zien.
Hier zijn we gebleven tot dat het donker was, dit was ook weer prachtig om te zien,
Hier waren ook glazen platforms, waarvan je een foto kon maken, met natuurlijk de mooi  Petronas Towers
Daarna terug gewandeld, onderweg heerlijk op een terras nog wat gegeten.
Donderdag 9 februari.
Naar de Buta Caves met de monorail, eerst de groene lijn naar het centrale station dat iets uit het centrum ligt, vandaar met de blauwe lijn.
Maar o jee, wat een drukte.

• Het was een nationale feestdag voor de gelovige mensen uit India, de hindoes, de taxichauffeur had er al iets van verteld, dat hielt in dat ze overal waar heilige plekken zijn, deze plekken werden geëerd met rituelen en offers.

We stonden als pieren in een doosje in de monorail, aldaar was het een drukte van jewelste met veel herrie muziek.
Voor de grote trap van 272 treden, met het grote gouden beeld, kwamen er wat twijfels of we wel naar boven zouden gaan.
Wat een mensenmassa, nog nooit eerder mee gemaakt.
Er waren 4 rijen, de 2 middelste waren voor Hindoes die offerde en andere, en de buitenste voor de toeristen.
Mensen die deelname aan het rituele gebeuren hadden 12 kilometer gelopen met belletjes aan de enkels en schouders, ze hadden pinnen door de wangen en/of tong en schouders, maar dit laatste hebben we niet gezien.
Ze werden begeleid door familie met veel tam tam, en veel vesiering van pauweveren, bij de kleine kindjes werden de haartjes afgeschoren en de kale kopjes in gesmeerd met oranje/geel spul, zo ook bij de mannen, Vele hadden gele kleding aan.
De vrouwen waren allemaal heel mooi gekleed met in hun zwarte haren sliertjes gemaakt van garen en daarin verworven jasmijn bloemen
Eenmaal boven kwamen we in een grot van 400 mtr. hoog en 200 mtr.lang, daar lagen de mannen die hieraan mee gedaan hadden, sommige waren in trans ( van de marihuana ?)
We keken onze ogen uit, het was een kleurrijk gebeuren.
Normaal zou je hier lastig gevallen worden door de vele aapjes, maar deze waren niet te zien, Rian had er 2 gezien.
Daarna nog een drukke maar gelukiig vlotte terugreis.
Dit was een vermoeiende, maar wel een hele hele mooie indrukwekkende dag.
We hoorde bij de receptie van het hotel dat er die dag 1,6 miljoen bezoekers waren.
Om 5 uur terug in hotel,en nog heerlijk tot 20.00 uur aan het zwembad gelegen en gezwommen.
We kunnen wel zeggen dat Kuala Lumpur een multi culturele stad is, en dat alle geloven hier met veel respect naast en met elkaar leven.
Daar kunnen wij nog veel van leren.
Morgen gaan we naar het eiland Lankawi.

1. Rik van Lieshout:
    Mooi verhaal mam,
    Jammer dat het niet meer is gelukt de torens in te gaan.
    Zelf ook nog even een jointje genomen bovenaan de trap? ;-) Back to the 70's...

Fijn dat jullie zo genieten.

Gr. Rik, Els en Lise.
  2. Riny:
    11 februari 2017
    WoW, dat klinkt goed. Geniet ervan!!
  3. Daan Vlemmix:
    11 februari
    geweldig wat jullie allemaal zien
    geniet ervan
    wacht op jullie volgende verhaal
    hier sneeuw , volgende week lente
    groetjes diny en daan
  4. Ine Aarts:
    11 februari 2017
    Hoi hoi mooi geschreven Marleen!!
    Super om nu net zo'n speciale feestdag mee te maken.
    Geniet ze verder!
    Groetjes
  5. Jose en Harrie:
    Hallo luitjes
    Wat een beleving, geweldig.
    Veel plezier.
    Jose en Harrie
  6. G.H.M.van den Heuvel van Heugten:
    11 februari 2017
    Hoi hoi wat een mooi verhaal geniet ervan.
    Groetjes Wim en Trudie.
  7. Marieke:
    Groetjes aan oomaa
  8. Jan en Margareth:
    11 februari 2017
    Oh wat een mooie foto's en wat heerlijk genieten. Geweldig. Blijf nog maar een maandje langer. groetjes aan Toon en Rian
  9. Joke:
    11 februari 2017
    Actief bezig jullie! Benieuwd naar jullie volgend verhaal! Geniet van het mooie weer! Wij kunnen hier de winterjas niet missen!
  10. Naima:
    13 februari 2017
    Ziet er erg mooi uit, geniet ervan!
    Ook namens ons mam.
  11. Abdel: