Whangarei, Hot water Beach, Waitomo caves, Rotorua, Taupo.

27 februari 2015 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Do. 19 febr. in de morgen om 10.00 uur stonden we klaar voor ons 2 1/2 uur durende wandeling naar de Whangarei falls , na ruim 1 uur wandelen waren we........je raad het misschien al, de weg kwijt. Wij door weilanden , over stroomdraad en poorten, want we zouden aan de linkse kant van het riviertje moeten lopen volgens de kaart, totdat we aan de andere kant mensen mooi op een pad zagen wandelen, dus ............. wij weer helemaal terug.

• De rest van de wandeling ging het goed, na nog over een mooie hangbrug gelopen te hebben kwamen we bij de hoge waterval uit. Even uitgerust en de weg weer terug, daar ontmoette we nog een Frans meisje die over 7 dagen weer naar huis ging, na 1 jaar weg te zijn geweest, terwijl ze nog geen woord engels sprak toen ze vertrok.

Om 14.00 uur terug bij ons campertje, zo was het een 4 uur durende wandeling geworden. Om 15.00 uur na nog even geluncht te hebben reden we naar Orewa Bech, 130 k.m. na nog wat boodschappen gedaan te hebben waren we om half 6 daar.
Deze camping ligt gelijk aan het strand, heerlijk met mijn campingstoeltje tot 19.00 uur op het strand zitten te genieten.

Vr. 20 febr. om 10.00 uur op weg naar Coromandel ruim 250 km. rijden via een mooi kust/bergweg. Om half 4 na de nodige stops bij de Cathedral Caves, daar een fikse wandeling van 1 1/2 uur ondernomen door een mooie bergweg, ineens stonden we op een mooi strand met voor ons de giga grote grot met een doorgang, wondermooi was dit weer. Van daaruit moesten we nog  20 min. rijden het Hot Water Beach met de gelijknamige camping. Nadat we weer gestetteld waren en wat gegeten, nog even over het strand gewandeld en in een cafe tje wat gedronken, gezellig met wat lokale mensen die hier bij elkaar kwamen en wat speelde op hun gitaar en zongen of droegen een gedicht voor.

Om half 3 smiddags en half 3 snachts komt op het strand, het warm water op, dus we blijven 2 nachten hier, om dat mee te maken.
Ik werd om half 3 wakker, en ben op gestaan om naar het stand te gaan, Toon zou niet mee gaan had hij gezegd.
Er zouden vele mensen daar zijn hadden ze bij de receptie gezegd. Ik zag niemand en ben maar aan gelopen met mijn zaklampje, Na 5 min. lopen in het pikkedonker met een mooie heldere sterrenhemel, zag ik van verre een zaklampje aankomen, het was een stelletje uit Zwitserland die terug kwamen gelopen omdat ze niemand zagen, en op het strand was het heel donker en geen mens te zien. Wij met zijn drieen toch maar gaan kijken op het stand, en jawel, we zagen een hoopje kleren liggen en er kwam net een ouder stel terug gelopen. We voelde het zand onder onze voeten warmer worden, er waren al kuilen gegraven en we zagen 3 jongeren in een grote kuil liggen, amazing het water was verry hot en je zag zo overal de stoom uit de grond komen. Verder naar de zee toe werd het gloedje heet onder je voeten, echt ongelooflijk hoe dat kan. Na een half uur zijn we weer samen terug gelopen, en weer gauw het bedje in.

Zat. 21 Febr. Vanochtend rustig aan gedaan, en een wasje gedraaid. Om 1 uur naar het Hot Water Beach met ons gehuurd schepje, toen we daar aan kwamen waren er al vele een kuil aan het graven, dus wij ook maar aan de gang, de onze liep wel vol water maar werd niet warm, nog geen meter van ons af zat een stel, en dat water was echt warm.
Vreemd, we dachten dat komt nog wel want het was nog lang geen half 3, maar nee hoor. We keken onze ogen uit,  intussen hadden wij een pool van een stellletje gekregen die weer weg gingen, die kwamen van hier, dat kon je zo wel zien, die wisten precies hoe het moest. Het was zo gek om te zien hoe al die volwassen mensen in zo'n kuil lagen , wel lachen.  Het werd drukker en drukker wel meer dan duizend mensen.
Wij heerlijk in onze kuil gelegen, als je je vingers in het zand stak dan voelde je dat het daar onder gloedje heet was, we zijn er de hele middag gebleven en hebben het onwijs naar onze zin gehad.

Zo. 22 Febr. Vanochtend om 10.00 uur op weg naar Waitomo caves 209 km. rijden, toen we daar aankwamen zijn we meteen de grotten in gegaan, met een bootje ga je in het donker door de grotten heen en wonderwel heel het plafond zit vol met blauwgroene lichtjes, insecten denken dat dat een uitgang naar buiten is, maar worden dan verrast door zo'n wormpje, deze dacht mmmmmmmm een lekker hapje .
Nee Wendie, geen abseilen, snik. ( we zijn er toch wat te oud voor)
Daarna op de camping nog fijn wat relaxt, nog even aan het zwembad wat genoten.

Ma. 23 Febr. In de morgen nog wat wandelingetjes gemaakt o.a. naar de Natural Bridge , een kleine grot Periperi en de wederom een prachtige waterval Marokopa.
Later in de middag vertokken naar Rotorua, 175 k.m. hier veblijven we 2 nachten bij Diana, de zus van Jim mijn zwager. Om 17.00 bij haar, en werden verwelkomt met een lekker diner, de hele avond gezellig zitten kletsen.

Di. 24 Febr. 8.00 uur wakker, heerlijk kunnen douchen bij Diana, daarna zijn we naar Whakarewarewa , dit is een Maori dorp omringd met thermale hot water pools waar ze in baden en koken. Er was een voorstelling met de traditionele Maori dans en zang, zo ook de argresief lijkende dans, deze zie je ook op t.v. voordat ze beginnen met een voetbalwedstrijd. daarna hebben we nog een rondleiding gehad met een gids door het dorp, haar moeder was hier geboren en in dat huis woonde nu haar Tante, zij zelf woont in Rotorua. Het kerkhof ligt helemaal vol, er kon niemand meer bij, de laatste die er begraven is, was in 2008, het voordeel was dat deze er allemaal warmpjes liggen door de warme grond, je zag rondom de graven zo de stoom uit de grond komen. Daarna hebben we nog 1 uur door het nabij gelegen gebied gewandeld.
Om 3 uur zijn we naar Waikite Vallei gereden, hier waren thermale baden, je kon er helemaal naar boven lopen, daar zag je met geweld het gloeiend hete water uit de berg borrelen. We stonden er opnieuw met verwondering naar te kijken, daarna heerlijk 2 uur in de 6 mooi aangelegde baden gezeten van zo rond de 40 graden, ze controleren ieder half uur de temperatuur, en vermengen koud water met het hete zodat ze de juiste temperatuur hebben.
Half 7 waren we weer bij Daina.

Wo 24 Febr. 11 uur weer op pad na afscheid genomen te hebben. De zon scheen weer heerlijk, wat boffen we toch met zo een mooi weer, nu richting Taupo, op deze weg liggen verschillende bezienswaardigheden, zo hebben we 3 uur gewandeld door een al 100 jaar bestaand wandelgebied Waimangu, dit een vulkanisch gebied waar het van alle kanten borreld met als resultaat, mooie kleurijke meren en natuur, de laatste uitbarsting was in 1973.Een uitbarsting in 1907 zorgde ervoor dat er geen boom of plant meer stond, dit was een enorm groot gebied dus alles wat je nu zag is vanaf die tijd weer gaan groeien.
Daarna zijn naar het wel bekende ook borrelende Wai-O-tapu gegaan, waar je o.a. de geiser de " Lady Knox " hebt die iedere morgen om 10.15 uur op gang wordt gebracht.. Hiervoor waren we te laat, maar mochten daar morgen voor terug komen als we wilde, ze zette een stempel op het kaartje. Verder had je er de champagne pool en zo meerdere, hier hebben we 2 uur gelopen langs hele kleurrijke pools en meren, zo heb je er gifgroene, gele, blauwe pools en de prachtige champagne pool van 60 mtr. diep, breed en lang, met een fel oranje rand. Echt prachtig.
Rond de klok van 6 uur reden we verder naar Taupo, na een half uur rijden kwamen we langs een camping en hadden het idee om hier te verblijven, dan konden we nog even terug naar het park voor de Lady Knox geiser.
Dit dus gadaan, de camping was stukken minder, alles was oud en aan renovatie toe, maar wel zuiver, het was dan ook geen top 10 camping, dit doen we maar niet meer, je kan dan beter 7,50 meer betalen.

Do. 25 Febr. natuurlijk als eerste naar de spectaculaire geiser, we waren er om 9.45 uur, mooi op tijd voor de drukte, na een half uur kwam een man en deze gooide er wat zeep in om hem te activeren. Deze geiser zou anders maar een keer in de 17 a 24 uur spuiten, om zo veel mogelijk mensen hiervan mee te laten genieten doen ze dit.
Het zou 1 tot 10 min. duren voor hij zou beginnen, na een paar min. begon hij al te sputteren, en jawel hij spoot wel meer dan 10 mtr. hoog, dit zou tussen 10 en 60 min. kunnen duren, na ruim een half uur zijn we maar gegaan, hij werkte nog steeds.
11.15 uur op weg naar Taupo, deze mooie plaats ligt aan een groot meer. Eerst naar de Hukafalls een enorme stroom water met wat kleine watervallen, daar 1 uurtje gewandeld, daarna naar het centrum, hier wat gegeten en rond gewandeld.
16.00 weer verder gereden naar Whakapapa, nabij de Tongariro crossing, een pittige wandeltocht van 19.4 k.m. hoog over bergen en langs katers, waarvan er een in 2012 nog was uitgebarsten. Om 18.10 uur bij camping, de receptie was net 10 min. gesloten, maar toen ze ons zagen staan deden ze nog even open, en konden we ook nog de wandeling boeken voor morgen ochtend om 7.00 uur, spannend !
Nog lekker wat vis en chips gegeten, tegenover dit restaurant stond een megagroot hotel, hierin heeft de crew van de Lord of de Rings gelogeerd tijdens de opnama van de film in deze omgeving.
Vroeg naar bed gegaan want morgen gaat de wekker om 6.00 uur

1. Harrie & Tonny:
    Nog vele fijne dagen.
    Toon, had je jouw schop dichtbij, het lijkt je vader wel.
    wat een prachtig land en de omgeveving waar je nu bent.
    Prachtig......................
  2. Jan en Margareth:
    27 februari 2015
    Oh, oh wat indrukwekkend!!. Jaloers??!!. En zoveel km gelopen, kennedymars is er niks bij. Knap hoor. We genieten elke keer van jullie belevenisverhalen. Super. .... tot volgende verhaal... groetjes buuffies
  3. Ri:
    27 februari 2015
    Zo te lezen zijn jullie op je plek. Nog veel plezier op het vervolg...
  4. Ans:
    27 februari 2015
    Kijk uit naar jullie volgende verhaal. Stikjaloers!
  5. Joke:
    27 februari 2015
    Wat een mooie reis zijn jullie toch aan het maken!
    Geniet nog van jullie laatste week!
  6. Ria:
    27 februari 2015
    jeetje, mooi daar, kan me door jouw verhaal een beetje een voorstelling maken. geniet er nog van en hou ons op de hoogte, vind het leuk om te lezen
  7. Daan Vlemmix:
    28 februari 2015
    28 Februari
    Toon en Marleen jullie maken een droomreis
    Geniet er nog fijn van en we zien jullie graag weer in Lierop terug
  8. Ine Aarts:
    28 februari 2015
    Snap het nu helemaal dat je al jaren deze mooie reis wilde maken GEWELDIG! Geniet er samen de komende dagen nog dubbel van!
  9. Ellen:
    1 maart 2015
    Wat een prachtige reis! En wat schrijf je leuk, Marleen! Ik heb echt het gevoel de reis een klein beetje mee te beleven.....